Båthusets historie
Historien om båtbyggeriene på Moen
startet 23. januar 1828. Da kjøpte far til Christen gården Moen. Han og en
svoger til Christen bygde fem skuter utendørs på Moen fra 1858.
1875 Christen Knutsen starter med
båtbygging innendørs.
1876 Christen bygger fire livbåter à
kr 160,- og en fiskebåt à kr 480,-, totalt salg kr 1120,-.
1878 Bygger første losskøyten, som må
være velutstyrt for den kostet kr 1020,-.
1890 Bygger en seilbåt til kr 210,-
livbåtene var da falt til kr 155,-.
Ca 1900 bygges omtrent 10 båter til
det svenske tollvesenet. En tollkontrollør som hentet en båt, sa at han
trodde Christen måtte være Norges beste båtbygger.
1903 Tharald K. Moen begynner hos sin
onkel, Christen, og får 50 øre dagen. Han var da 14 år.
1906 Neste båtbyggeri, ”Gregersens
båtbyggeri”, starter på Moen. Han hadde gått i lære hos Christen.
1907 På utstilling i Bergen får
Christen premie for en av sine båter.
1913 Christen dør, og sønnen Knut
Christensen overtar.
Ca 1914 begynner båthuset med
byggnummer.
1915 ”Loke” bygges som bygg nr 13.
Fiskebåt til Bergen på 57 fot. Båten flyter enda.
1916 Tharald K. Moen blir medeier i
båthuset. Da ble navnet endret til ”K. Christensen & Co, Moens båtbyggeri”.
1916 Enda et båtbyggeri starter opp
på Moen; ”Nilsen og brødrene Moen”. Det kom også et båtbyggeri på Rød, rett
over fjorden.
1917 Det ble bygget en 83 fot
motorskonnert som den gang kostet kr 60.000,-.
1924 ”Rundø” blir bygget som
losskøyte. Senere kjøpt av Carl Emil Pettersen, som har skrevet flere bøker
om seilingene med den. Paul Christensen begynner i båthuset (sønn av Knut).
1930 ”Andreas Aarø” blir bygget.
Dette er den første redningsskøyten med motor. Den får gullmedalje på
Trøndelagsutstillingen i 1930.Knut får spørsmål om å tegne redningsskøytene,
men føler at han har for lite formell utdannelse. Han overlater det derfor
til Bjarne Aas.
I perioden 1930-1940 blir det bygd ni
redningsskøyter hos K. Christensen & Co, Moens båtbyggeri.
1930 Grosserer Strøm bygger
”Tipp-Topp”, på 35 fot.
1934 ”M/B Hauka” bygges, bygg nr 142.
Den er nå på Norsk Sagbruksmuseum.
http://www.museumsnett.no/sdh/
1935 Bua som står der i dag blir bygd
utenpå den gamle bua. Se forøvrig bilde av stubbe (se under "Bilder" i
menyen til venstre) som stod på utsiden av den gamle bua, men som nå ble
stående inne i den nye.
1936 Grosserer Strøm bygger ny båt,
for å få den største lystbåten i Norge. ”Kvitørn I” på 70 fot, bygg nr 144.
1938 "Roktaforliset", som er Norges
første direktesendte ulykke. ”R/S Christian Bugge”, som ble bygd i 1935
(bygg nr 146) er en viktig brikke i redningsdåden. Den sender stadig
rapporter om hvordan det går, som går ut over riksnettet. Arnulf Øverland
skrev diktet ”Sjøfolkene fra Hustadvika” etter bragden.
1938 Grosserer Strøm har ikke lenger
Norges største lystbåt, og bygger ”Kvitørn II”, på 90 fot (bygg nr 154).
1940 ”R/S Osloskøyta” (bygg nr 161)
bygges som redningsskøyte nr 50. Det er den siste redningsskøyta som blir
bygd hos oss. Året før sto det i Redningsselskapets brosjyre om båthuset:
”Stedet hvor redningsskøytene bygges”.
1940 - 45 Det var full aktivitet
under hele krigen. Det ble bl.a. bygd 10 båter på 90-95 fot i denne
perioden.
1943 Enda et nytt båtbyggeri på Moen.
Thor Sauvik starter for seg selv.
1949 ”M/S Polstjerna” bygges (bygg nr
187), 95 fots selfanger. Den står nå på land i Tromsø, under tak.
http://www.polstjerna.no/default.htm
1952 Første båten til California,
USA. Det ble bygd ytterligere fire båter dit.
1954 Alle båtbyggeriene på Moen har
gått sammen om å bygge minesveiperen ”Tista”, som var 144 for lang. Den ble
bygd i bua til Thor Sauvik. Det er den største båten som er bygd i
Sørfjorden.
1955 Knut dør og Paul overtar hans
del.
1950- og 1960-årene. I tillegg til
flere båter til Sverige, som båthuset i alle år har levert mange båter til,
ble det på 50- og 60- tallet levert båter til Chile, Frankrike, Island og
Grønland, og som tidligere nevnt California.
1962 Tharald dør og sønnen Reidar
overtar hans del.
1964 Verner Hansen kjøper
båtbyggeriet til Thor Sauvik.
1968 Reidar dør, og broren Odd må
overta. Han driver dagligvareforretning, og trebåtbyggingen var i
nedgangstider. Det ble derfor slutt på bygging av store trebåter, etter 93
år.
Ca 1970 Utleie av bryggeplasser til
småbåter øker, og utleie av båtopplag starter.
1973 Verkstedet leies ut til en
gjørtler, og det støypes mange fine messingprodukter i noen år.
1973/1974 Den eldste av buene, som
var i meget dårlig forfatning, blir revet.
Ca 1977 Det blir støpt plastbåter i
verkstedet. Flere selvbyggerlag bygger sine egne båter. Ca 10 stk.
1980 Flere plastbåter blir støpt.
Verkstedet leies ut for støyping av små plastjoller. Ca 10 stk ble støpt.
1983 En storm tar sjøenden av
båthuset. Båthuset forkortes med ca 5 m.
1985 Det bygges to 40 fots stålbåter
i bua. Det sveises i flishaugene, men ingen brann oppstår. Faktisk har det
ikke vært branner i noen av buene gjennom de nesten 140 årene som de har
stått på Moen!
1997 Båtbyggeriene på Moen får
bygningsvernprisen.
2001 Paul dør, og barna overtar hans
andel. De er første generasjon som ikke er båtbyggere.
2002 Båtbua brukes som øvingssted for
kurs for museumsbestyrere.
2004 Odd dør og sønnen Tharald
overtar. Nå er det bare "ikke-båtbyggere" som driver det tradisjonsrike
båtbyggeriet.
2004 Det startes et prosjekt om
hvordan båtbyggeriet kan bevares for fremtiden. Risør kommune, Aust-Agder
Fylkeskommune og Norsk Sjøfartsmuseum inviteres for å hjelpe med
planleggingen.
2005 Fylket og Norsk Kulturminnefond
yter ”førstehjelp” for å sikre verdiene. Istandsettingen settes i gang.
2006 Risør Kommune starter
prosjektet ”Båthusene på Moen”.
2008 Den 18. desember inngikk
båthuset avtale med Øster Riisøer Kystlag om leie av deler av båthuset til
Kystlagets aktiviteter.
2009 Fotoutstilling av Trond
Svenningsen
2009
Bluegrasskonsert
2009 Søndeled og Risør Historielag
sin pinsevandring legges innom Moen, og hovedrasten er i båthuset
2009 Åpning av Sørfjorden kulturløype
med fylkesvaraordfører Oddvar Skaiå
2009 For første gang på mange år er
det trebåtproduksjon i båthuset igjen! Det blir bygd 5 båter av typen "Lyngørputt"
2010 Fotoutstillingen "Duo" av Trond
Svenningsen
2010 For andre år på rad arrangeres
det bluegrasskonsert i båthuset
2010 Kurs i bygging av "Lyngørputt"
2010 Båthuset har fått ny mastebukk,
og i tillegg er fyrkjelen og steamrenne istandsatt